Affärsutvecklingen i Simrishamn

Ledande politiker har ett ansvar att utveckla samhället inte avveckla
E-handel växer och fysisk handel samlas alltmer i kluster!
Några siffror:
2,6 miljoner kvadratmeter handelsyta planeras i nya handelsplatser och köpcentra i Sverige.
31 % av konsumenterna gjorde research på internet inför sitt senast butiksinköp.
8,8 % av den totala detaljhandel 2017 var e-handel.
30 % tillväxt i e-handel 2017.
Så, vill vi ha ett levande affärsliv i Simrishamns kommun i framtiden måste vi möta dessa utmaningar.
Dvs vi måste göra det spännande och lätt att hitta såväl vilka som har vad kunden söker som var säljarna finns. Kunderna vill se alternativ och därför är naturligtvis helheten av utbudet, och de erbjudanden som finns, avgörande för om kunden väljer att stanna i Simrishamn för att tillfredsställa sina behov. Våra konkurrenter om såväl permanentboendes inköp som turister är naturligtvis i första hand våra kranskommuner och nätet. Potentialen för tillväxt finns eftersom statistiken visar att simrishamnarna handlar mer än andra utanför sin kommun. Tex kläder mellan 60 – 70 %, kapitalvaror 70 – 80 %, sportartiklar 70 – 80 %. Så, kunderna är mobila.

20120115 skrev jag nedan dokument som var upprinnelsen till att Handelsplatsprojektet drogs igång som nu är COOP och ett apotek dvs inget nytt har tillförts. En besvikelse för mig som initiativtagare och även de som deltog i projektet som Håkan Erlandsson, Tom Ekström, Anders Jonsson mfl

Marknadsplats Simrishamn

Ett upplevt nuläge:
Simrishamn som handelsplats är på väg att akterseglas av orterna runtomkring och alltmer ratas av dess invånare. Simishamnaren åker till Ystad, Tomelilla, Kristianstad och icke minst Malmö för att göra sina inköp av såväl dagligvaror som kapitalvaror. I våra närmast tätorter Ystad och Tomelilla finner man stora etableringar av såväl bilvaruhus som köpcentras.
Kontentan av detta är att Simrishamnaren på hemmaplan får nöja sig med ett sämre utbud, sämre priser och kommunen tappar arbetstillfällen.

Tänkbar målbild:
Skapa ett köpcentra bestående av såväl lokala som nationella aktörer med god uthållighet för att dels få Simrishamnaren att stanna i kommunen för att göra sina inköp dels få utomstående se det positiv att åka till Simrishamn för att göra sina inköp.
Få sådana aktörer att etablera sig som kan ge flera yrkeskategorier sysselsättning och erbjuda utveckling i karriär såväl lokalt som utanför kommunen.

Antager potential:
Simrishamns kommun har ca 20000 invånare och är en utpräglad turistkommun.
Övernattande turister uppgår från påsk tom augusti till 100000 (gissning) övernattningar.
Kommunen har mao en köpkraft motsvarande minst 45000 invånare.
Slutsats, med en aggressiv marknadsföring och positiv satsning finns en ej tillvaratagen potential förutsatt att kommunen kan ge intresserade aktörer ett rimligt erbjudande.

Tänkbara uppgifter:
Arbeta fram ett förslag på etablering av ett ’handelsområde’ tex mittemot Järn o Fritid med ett erbjudande från kommunen till intresserade aktörer.
Arbeta fram en lista över företag man skulle vilja ha etablerade i Simrishamn.
Arbeta fram en marknadsföringsplan för att adressera de företag och/eller personer man är intresserad av.

Och därefter ’kör’ hårt, inget är gratis

Vad händer nu, titta på Skurup, När skall ni vakna???????????????????
Simrishamn kommer att bli omkört medan ni träter om vattenprojektet där det finns färdiga grejer att köpa.
Vill ni ha mer insikt i dessa frågar står jag gärna till tjänst (utan dyra konsultkostnader)

Svar

  • Affärsutvecklingen i Simrishamn (Feministiskt initiativ) 2017-03-14

    Hej,
    tack för dina synpunkter. Mig veterligen pågår det inom kommunkansliet en utredning och framtida affärsutveckling och markanvändning i kommunen. Du kan säkert höra av dig dit direkt.
    Hälsningar
    Gudrun Schyman, Feministiskt initiativ

  • Affärsutveckling i Simrishamn (Liberalerna) 2017-03-14

    Hej Alf,
    Vi är nog alla ense om att det är viktigt att fortsätta utveckla Simrishamn. Som Gudrun skriver pågår arbete på kommunledningskontoret med dessa frågor. Senaste året gjordes bland annat en handelsutredning som utgångspunkt för detta arbete.
    Tyvärr så har de stora kedjorna ofta hårda krav på hur många människor som ska finnas i området året runt när de funderar på etableringar. Därför blir det svårt för Simrishamn att locka till sig dessa. Vi bör istället jobba hårt för att stärka de förutsättningar vi redan har i kommunen. Handelsutredningen pekade till exempel ut stadskärnan i Simrishamn som en stor tillgång som vi bör utveckla. Du har absolut rätt i att vi måste vara systematiska och jobba hårt för att lyckas.
    Vänliga hälsningar
    Malin Henriksson, Liberalerna

Frågan är ställd till