Kör säkert i vinter

På vintern ställs det extra höga krav på dig som bilist om du ska komma fram säkert.

Här har vi samlat lite tips inför vintern.

  • Vinterdäck är självklart, dessutom lagstadgat för perioden 1 december till 31 mars - om vinterväglag råder. Odubbade vinterdäck är tillåtna, men dubbade vinterdäck ger klart bättre grepp när vägbanan är täckt av hårt packad snö eller is. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.
  • Dubbade däck får användas under perioden 1 oktober till 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
  • Gör gärna som polisen, förbered dig genom en runda på någon halkbana, så är du bättre förberedd om du skulle hamna i någon situation på vägen.
  • Isskrapa är helt nödvändigt. Snöborste också - var lite finurlig och placera borsten på utsidan av bilen eller ha den med dig så kan du sopa undan snön innan du öppnar dörren. Snö inne i bilen är inte kul.
  • En snöskyffel ska finnas med. Skyfflar av mindre typ är bättre än ingenting, men har du plats så kosta på dig en rejäl skovel - jobbet blir lättare då.
  • Tänk på - för siktens skull - att torkarbladen får jobba hårt i moddigt väder och kraftigt snöfall. Se till att ha reservblad med i bilen och lär dig hur du byter dem på just ditt fordon (oftast enkelt, men inte alltid). Glöm inte - om sådan finns - torkaren på bakrutan.
  • Lämna aldrig vindrutetorkarna i på-läge när du stänger av motorn. Torkarmotorn kan bränna sönder om bladen frusit fast vid vindrutan när du startar motorn nästa gång. Ta för vana att lyfta på vindrutetorkarna före varje start vintertid.
  • Kontrollera att du alltid har gott om spolarvätska i behållaren och att den tål låga temperaturer.
  • Låsolja eller låssprej - det säger sig själv - ska tas med till bilen, inte förvaras i den. Där gör den ingen nytta när låset frusit.
  • En ficklampa, gärna två, är oumbärligt att ha med i bilen. Om en av dem är en pannlampa så blir dessutom båda händerna fria. Friska extra batterier är en bra idé.
  • Orientera dig om var säkringsbehållaren/-behållarna sitter i ditt fordon och se till att ha en uppsättning utbytessäkringar med dig i handskfacket.
  • Byta lampor, speciellt strålkastarlampor, kan var mycket komplicerat på framför allt nyare bilar. Ta reda p�� hur ditt fordon fungerar i det avseendet och ha en uppsättning extralampor med dig i handskfacket.
  • Kontrollera bromsvätskenivån. För låg nivå kan tyda på ett allvarligt fel.
  • Bilbatteriet tycker inte om vintrar, men om du i god tid ser till att du har ett friskt, väl underhållet och fastsatt batteri så ska det inte behöva vara några problem. Bra att komplettera med en batteriladdare hemma - se till att instruktion finns med vid köp.
  • Startkablar kan vara mycket bra att ha - både för dig och medtrafikant på vägen som hamnat i trångmål. Kablarna ska vara kraftiga liksom klämmorna. Lär dig hur de ska kopplas - instruktion ska följa med vid köp.
  • Bogserlina av kraftig typ kan också vara mycket bra att ha - både för dig och medtrafikant på vägen som hamnat i trångmål, samtidigt en extra möjlighet för att få igång en trilskande bil (förutsatt att fordonet är manuellt växlat) om startkablarna glömdes hemma.
  • För motorns skull - se till att ha tillräcklig mängd glykol i kylarvattnet för att klara de riktigt låga temperaturerna (minus 30 grader).
  • För din egen säkerhet, se till att ha reflexvästar i bilen. Då syns du bättre i mörkret.
  • En extra varningstriangel utöver den lagstadgade är ingen dum idé.
  • Skulle väntan bli lång vid haveri så kan ett antal filtar vara det som gör att du och dina passagerare klarar er helskinnade från äventyret. Ha gärna med en omgång varma kläder och vinterskor.
  • Ta paus ofta. Stanna och sov en kvart om du känner dig trött.
  • Sist men inte minst - en mobiltelefon med välladdat batteri. Glöm inte att ha med en laddare för bilbruk!

Fler tips om vinterkörning hittar du här