Äppelmarknaden i Kivik – sensommarens viktigaste event på Österlen

Ett av Skånes starkaste sensommarevent, Äppelmarknaden i Kivik, är viktig både för Simrishamns kommun och Skåne som besöksdestination, visar ny mätning.

Pressinformation från Simrishamns kommun och Region Skåne

Äppelmarknaden har arrangerats i Kivik, mitt i Österlens ”Äppelrike”, varje höst sedan

1987 och är, tillsammans med Kiviks marknad och konstrundan ett av de event i Skåne som har det starkaste varumärket.

Nu har Äppelmarknaden, tillsammans med Simrishamns turistbyrå och Event in Skåne, genomfört en undersökning för att visa de positiva effekter ett stort event av det här slaget har på näringslivet, lokalt och regionalt.

Undersökningen baseras på 2014 års event och visar att Äppelmarknaden 27-28 september med den s.k. ”eftermarknaden” 29 september-12 oktober omsatte närmare 25 miljoner kronor. De två dagar Äppelmarknaden pågick lockade 18 000 besökare och eftermarknadens två veckor ytterligare drygt 25 000.

- Äppelmarknaden är ett event som både skapar intäkter och jobb, säger Sofie Bredahl, utvecklingschef på Simrishamns kommun. En tredjedel av besökarna stannade hos oss i mer än en dag och det gav mer än 15 800 övernattningar under Äppelmarknaden och eftermarknaden.

Besökare från hela landet

Mer än en tredjedel av besökarna på Äppelmarknaden kommer från andra delar av

landet än Skåne, men eftermarknaden lockar företrädesvis skåningar.

- Undersökningen ger ett bevis på att evenemang starkt bidrar till att skapa reseanledningar och i detta fall när det ligger utanför högsäsong blir de positiva effekterna mer påtaliga för företagana inom besöksnäringen, säger Pehr Palm VD på Event in Skåne.

Äppeltavlan insparkare

Åtta av tio besökare under eftermarknaden sade att de främst lockats av äppeltavlan,

den traditionella stora tavlan som konstnären Emma Karp Lundström utför med som senast 30 000 äpplen.

Undersökningen visar också att besökarna är väldigt nöjda med det man sett och upplevt på Äppelmarknaden, att man fått sina förväntningar uppfyllda och är överlag väldigt positivt inställda till evenemanget.

- Precis som väntat är det äpplet som står i centrum för besökarna, säger Håkan Thunberg, styrelseordförande för Äpplemarknadskommittén. Provsmakningar, utställningar, sortbestämning m.m. får genomgående höga betyg.

Potential

Planeringen av årets Äppelmarknad 26–27 september är i full gång.

- Även om den gjorda undersökningen visar på fantastiskt positiva siffror, finns det självklart utvecklingspotential, säger Lotta Arback, projektledare för Äppelmarknaden. Inte minst arbetar vi för att skapa fler upplevelser under eftermarknaden som tilltalar hela familjen, skapar övernattningar och förlänger säsongen för näringslivet i området.

Att attrahera bussarrangörer, liksom att locka företag att lägga sina event i samband med Äppelmarknaden och eftermarknaden är en stor utvecklingsmöjlighet för alla företag i området.

- Det handlar mycket om att addera upplevelser för besökarna när man är på plats på Österlen, det finns fantastiskt mycket att se och göra under den här delen av säsongen, avslutar Sofie Bredahl.

Frågor från media besvaras av Sofie Bredahl, utvecklingschef på Simrishamns kommun,

0709-81 93 20, av Pehr Palm, vd för Event in Skåne, 040-675 34 73, och av Lotta Arback, projektledare för Äppelmarknaden, 0762-32 74 54 .

2015-06-29