Kulturella- och kreativa näringar-projektet 2012

Här hittar du de programpunkter som genomfördes under 2012 i samband med projektet.

Så här jobbade vi i med projektet "Kulturnäring Skåne" i Simrishamn under 2012

MatlådaVåren 2012 (i mars och april) bjöds representanter från både traditionella och kreativa näringar in till ett antal middagsbjudningar. Utifrån en lokalproducerad matkasse skapade man tillsammans måltider. Under matlagning och middag diskuterade företagarna hur de arbetar och tänker.


Maddam KulturbyggnaderDen 16 maj - Kultur som näring arrangerat av MADDAM Kulturbyggnader i Gärsnäs. MADDAM står för "music, art, dance, drama, architecture in metamorphoses". Det blev en en kväll med upplevelser i tre inspirerande byggnader med livemusik, företagsbesök, goda lokalproducerade matvaror och spännande möten mellan flera kreativa personer.


Susan BolgarDen 12 juli hölls föreläsningen "Privata pengar i praktiken – och i teorin", en introduktion till privat kulturfinansiering av och med Susan Bolgar, på Backafestivalen i Baskemölla. Föreläsningen gav en första, kort introduktion till privat kulturfinansiering med tonvikt på affärsmässig sponsring. Den vände sig till de som vill starta ett privatfinansieringsarbete eller som har viss erfarenhet av området redan. Susan Bolgar gick igenom begreppsdefinitioner, skillnaden mellan olika former av privatfinansiering, fördelar och risker, samt avslutade med en praktisk checklista.


Jonas Michanek och Anna LintonDen 12 september hölls föreläsningen "To do – hur man utvecklar kreativa näringar i praktiken" av Jonas Michanek och Anna Linton. De har båda har under flera år arbetat med att utveckla kreativa näringar i Sverige och med sina och andras erfarenheter som grund skrivit den uppmärksammade boken "TO DO – utvecklingsarbete av kreativa näringar i praktiken" (2011) som redan tryckts i ny upplaga och som inom kort även släpps på engelska. Föreläsningen hölls på Österlens museum och Linton och Michanek berättade om hur goda idéer kan utvecklas, om hur man hittar möjligheterna och ger praktiska råd för hur drömmar blir till verklighet. Hur kommer det sig att Sverige ofta blir omnämnt som världens mest kreativa land? Jo, delvis för att vi har skapat kreatörer i världsklass såsom Robyn, Stieg Larsson och Lukas Moodyson, och kreativa företag såsom Massive Entertainment, ACNE och Spotify. Hur kan man arbeta med stöd till dessa verksamheter och till de kreativa för att skapa nya affärer och tillväxt? Och hur sammanfaller detta med marknadsföring av en destination? Detta var ett seminarium kring hur olika regioner och städer arbetat konkret med detta och hur till exempel Varberg på bara två år skapat Skandinaviens största surf- och brädfestival, Coastal Culture, med över 15 000 besökare.


Kreatörskaravanen19 september - Kreatörskaravanen. 19 september 2012 bjöd Simrishamns och Ystads kommun in till Kreatörskaravanen, en utbildningsdag med inspirerande studiebesök och diskussioner och som  vände sig till kommunala och regionala tjänstemän, politiker, finansiärer och aktörer som främjar och stödjer satsningar inom kulturella näringar. Besök gjordes på Tjörnedalagården i Baskemölla, Gärsnäs möbler samt på Mysterier i farten i Ystad. Dessutom besöktes Gunnarshögs Gård för lunch. Kreatörskaravanen gjordes i samarbete med Generator Sverige och Media Evolution, Simrishamns kommun och Ystads kommun. 

På Generator Sveriges hemsida finns information, bilder samt filmade intervjuer med de spännande företagare som besöktes. Hur kan dessa möten påverka Simrishamns framtid? Din framtid? Ge dig inspiration och idéer?
http://generatorsverige.se/nyheter/kreatorskaravanen-i-simrishamn-och-ystad

 


Robert Stasinski10 oktober: "Varför kultur? Att utvärdera och mäta kulturens effekter". Föreläsning med Robert Stasinski om hur kulturpolitiska satsningar värderas. Robert Stasinski har tillsammans med Sofia Hansson skrivit "Noll koll - Bristen på uppföljning av kommunala kultursatsningar" (Timbro) och är aktuell med en ny rapport inom ämnet. Robert Stasinski är skribent med inriktning på samtidskonst, filosofi och samhällsvetenskap. Under en längre tid var han knuten till IASPIS, Konstnärsnämnden, som projektledare. Han arbetar som frilansande konstkritiker och utställningsintendent och bloggar på Wordpress


After Work på Marins Centrum 6 november 20126 november: After work för företagare och aktörer inom kulturella och traditionella näringar. Kan de kreativa näringarna inspirera till innovation och kreativt tänkande inom näringslivet i stort? Kan vi skapa ytterligare förutsättningar för samarbeten över gränserna, för innovation och tillväxt, öka attraktionen och föra fram de sociala frågorna? Förstärka och utveckla nätverk och plattformar?

Den 6 november blev en spännande kväll där företagare mötte företagare. En kväll för möten och berättelser från Österlen, en kväll för kultur och företagande, pilgrimsleder och personlig utveckling, möbelkonst och arkitektur, mat och dryck, hällristningar och kulturminnen. Det bjöds på kortpresentationer av inspirerande företagare – goda historier från Österlen. Egna berättelser, hur samarbeten uppstår, att tänka nytt, om den lokala identiteten, speeddejting under rubriken  "Nyfiken på…" där alla gavs tillfälle berättar sin historia och ta nya kontakter. Konferencier för kvällen var Camilla Backman, konstnär och entreprenör från Garaget, Hammenhög. Ett antal inbjudna företagare berättade sin egen berättelse utifrån nytänkande, om den lokala identiteten och om hur samarbeten uppstår. Läs mer här.


Paneldebatt på Kultur Skånes avslutande seminarium 7 november 2012.7 november: "Skönare tillväxt i Skåne!" Kulturchefer, näringslivschefer, kulturpolitiker, näringslivspolitiker, strategiska utvecklare av kultur respektive näringsliv, högskola och universitet samt inbjudna från stödstrukturen samlades i Simrishamn för att diskutera hur kulturella och kreativa entreprenörer skapar tillväxt. Detta var det avslutande seminariet för projektet Kulturella och Kreativa Näringar inom Region Skåne.